سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجله آنلاین

مشکلات رایج ویندوز 7 و نحوه رفع آن‌ها

ویندوز 7 به‌آرامی خاموش می‌شود

انتظار می‌رود که خاموش کردن ویندوز یک فرآیند سریع باشد، اما گاهی کاربران متوجه می‌شوند که فرآیند «خاموش کردن» چند دقیقه طول می‌کشد. این مشکل اغلب توسط فایل page ایجاد می‌شود، یک فایل بر روی دیسک سخت که داده‌های سرریز شده از حافظه اصلی RAM را ذخیره می‌کند و اگر تنظیم کرده باشید که این فایل در زمان خاموش شدن کامپیوتر پاک شود، می‌تواند روند خاموش شدن را کند نماید.

برای حل این مشکل، ابتدا regedit.exe را جستجو کنید، تا ویرایشگر رجیستری را باز کنید.

پس از باز کردن، به دایرکتوری زیر بروید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manage\Memory Management

به دنبال گزینه ClearPageFileAtShutdown بگردید و ببینید آیا مقدار آن به 1، به معنی فعال بودن، تنظیم شده است. اگر این‌طور باشد، مقدار آن را به 0 تغییر دهید.

با این وجود، مراقب باشید زیرا فایل page می‌تواند یک حفره امنیتی بالقوه باشد. اگر کسی دیسک سخت شما را سرقت کند، می‌تواند به فایل page نگاه کند و آنچه روی آن کار کرده‌اید را ببیند. البته برای اکثر مردم جای نگرانی نیست، اما اگر شما اطلاعات حساسی را در اختیار داشته باشید، ممکن است برایتان مشکل‌ساز شود.

برای تغییر مقدار یک به صفربا کلیک راست کردن و انتخاب گزینه modify

در این قسمت مقدار از یک به صفرتغییرمیدهیم و بر روی گزینه ی ok کلیک میکنیم

ویندوز 7 هنگام خاموش شدن، متوقف می‌شود

اگر سیستم شما همچنان به‌کندی خاموش می‌شود، یا کاملاً متوقف می‌شود، ممکن است یک فرآیند سیستمی مشکل شما باشد. ویندوز در مورد فرآیند خاموش شدن اطلاعاتی به شما نمی‌دهد، بنابراین پیگیری مشکلات ممکن است دشوار باشد. خوشبختانه، یک راه برای اینکه ویندوز به شما اطلاعات بیشتری بدهد، وجود دارد.

ابتدا regedit.exe را جستجو کنید، تا ویرایشگر رجیستری را باز کنید. پس از باز کردن، به دایرکتوری زیر بروید.

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\System

در قسمت سمت راست، به دنبال VerboseStatus بگردید و مقدار آن را به 1 تغییر دهید. اگر چنین چیزی مشاهده نکردید، روی بخش خالی پنجره کلیک راست کرده، New را انتخاب

کنید، سپس DWORD (32-bit) را برگزینید. نام این گزینه جدید را VerboseStatus بگذارید و مقدار آن را 1 قرار دهید.

اما این کار به‌تنهایی مشکل را حل نمی‌کند، فقط باعث می‌شود ویندوز به شما بگوید که کدام سرویس‌ها را خاموش کرده، به این معنی که اکنون می‌توانید ببینید که چه چیزی باعث ایجاد مشکل شده است. با استفاده از این اطلاعات، شما می‌توانید مجرمان را پیدا و غیرفعال کنید.

ویندوز 7 خودبه‌خود از حالت sleep خارج می‌شود

هنگامی‌که شما ویندوز را در حالت sleep قرار می‌دهید، انتظار دارید که در این حالت باقی بماند، اما دستگاه‌های مختلف می‌توانند موجب بیدار شدن ویندوز شوند. برای دیدن اینکه چه چیزی ممکن است ویندوز 7 را از حالت خواب خارج کرده باشد، cmd را جستجو کنید و در خط فرمان دستور زیر را تایپ کنید.

Powercfg -lastwake

این دستور آخرین دستگاه سخت‌افزاری را نشان می‌دهد که باعث بیدار شدن کامپیوتر شما شده است. با این حال، تجربه ما می‌گوید که این دستور صد در صد قابل اعتماد نیست. اگر چیزی نشان نداد، دستور زیر را امتحان کنید.

powercfg -devicequery wake_armed

این دستور هر دستگاهی که دارای مجوز بیدار کردن کامپیوتر شما است، را به شما نشان می‌دهد. برگه Device Manager را باز کرده و دستگاه‌هایی که دستور بالا گزارش کرده را پیدا کنید. پس از پیدا کردن، برای باز کردن پنجره Properties دو بار بر روی آن‌ها کلیک کنید، سپس به برگه Power Management بروید. در اینجا، تیک گزینه Allow this device to wake the computer را بردارید.

اگر هنوز هم مشکل دارید، مشکل ممکن است مربوط به نرم‌افزار باشد و نه سخت‌افزار. عبرت Power Options را جستجو کرده و در آن پنجره Power Plan را باز کنید. اکنون بر روی دکمه Change advanced power settings کلیک کنید.

به‌طرف پایین حرکت کنید تا زمانی که تنظیمات مربوط به sleep را پیدا کنید. تنظیمات مربوط را باز نموده، سپس Allow Wake Timers را باز کنید، و آن را غیرفعال نمایید. دیگر نرم‌افزار نمی‌تواند کامپیوتر شما را از حالت sleep خارج کند.

قطع صدا یا صدایی که مدام قطع و وصل می‌شود

عبارت Sound را جستجو کنید و منوی مربوط به آن را باز کنید. در برگه playback، گزینه‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. گاهی اوقات این گزینه‌ها به‌طور تصادفی توسط کاربر یا نرم‌افزار تغییر می‌کنند.

اگر از بلندگوهای خارجی استفاده می‌کنید، بلندگوها به‌عنوان دستگاه پیش‌فرض انتخاب شده‌اند. اما اگر به یک صفحه‌نمایش بلندگودار از طریق HDMI وصل شده‌اید، نیاز است که خروجی مناسب HDMI به‌عنوان پیش‌فرض انتخاب شود. شما می‌توانید خروجی پیش‌فرض را با کلیک راست بر روی یک دستگاه تغییر دهید و سپس گزینه Set as default device را انتخاب کنید.

اگر مشکل باقی بماند، ممکن است درایور صوتی سیستم شما مشکل داشته باشید. زیر برچسب هر دستگاه در منوی صدا، می‌توانید نام دستگاهی که آن را فعال می‌کند، ببینید. به گوگل بروید، نام دستگاه را وارد کنید و یک درایور جدید برای دانلود پیدا کنید.

صفحه‌نمایش آبی مرگ (خطای IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL)

برخی مشکلات کلاسیک منجر به نمایش صفحه آبی مرگ (BSoD: Blue Screen of Death) به‌دفعات تکرار می‌شوند. با این حال، فهم خود پیام نسبتاً سخت است. معنی آن این است که در مورد یکی از درایورها خطایی رخ داده است و باعث می‌شود که ویندوز بلافاصله متوقف شود.

هر بار که BSoD رخ می‌دهد، یک فایل موقتی در پوشه C:/Windows/Minidump تولید می‌شود. خواندن این فایل برای بسیاری از کاربران سخت است، اما ممکن است بتوانید نام‌های آشنایی مانند Nvidia را در آن ببینید، که راهنمای شما در جهت پیدا کردن مشکل خواهند بود. شما همچنین می‌توانید فایل موقتی را به یک دوست یا هر منبع دیگری برای کمک ارسال کنید.

پس از اینکه مشکل را شناسایی کردید، می‌توانید درایور قبلی را مجدداً نصب کرده یا یک درایور جدید نصب کنید. اگر مشکل باقی بماند، ممکن است خود سخت‌افزار معیوب باشد و نیاز به جایگزینی داشته باشد.

نمی‌توانم به HomeGroup بپیوندم

یک ویژگی شبکه که در ویندوز 7 وجود دارد، HomeGroup است و به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگر کامپیوترهای شخصی در شبکه خانگی را آسان می‌سازد. بسیاری از کاربران با این ویژگی مشکل دارند.

ابتدا مطمئن شوید که نوع شبکه خود را Home تنظیم کرده‌اید، زیرا این تنها نوعی است که اجازه استفاده از HomeGroup را می‌دهد. عبارت Network and Sharing Center را جستجو کرده و شبکه را در View your active networks بررسی کنید. شبکه مورد نظر باید به‌عنوان یک شبکه خانگی در لیست وجود داشته باشد، اما اگر این‌طور نباشد، روی نوع شبکه کلیک کنید. یک پنجره حاوی 3 گزینه ظاهر می‌شود. شبکه خانگی یا  HomeGroup را انتخاب کنید.

اگر همچنان نمی‌توانید عضو شوید، ممکن است به این دلیل باشد که کامپیوتر سازنده HomeGroup روشن نیست. متأسفانه، این برای کار کردن HomeGroup، روشن بودن این کامپیوتر ضروری است. شما باید آن کامپیوتر را روشن کنید و وارد ویندوز شوید، حتی اگر فقط بخواهید از سایر کامپیوترهای گروه استفاده کنید.

احتمال دیگر این است که قابلیت کشف شبکه فعال نیست. در قسمت سمت چپ لینک Change advanced sharing settings را در Network and Sharing Center بیابید. سپس Network Discovery را پیدا کنید، که معمولاً اولین گزینه موجود در لیست است. اطمینان حاصل کنید که این قابلیت فعال است و سپس تغییرات خود را ذخیره کنید.

در نهایت، ممکن است لازم باشد برخی از خدمات شبکه را به‌صورت دستی فعال کنید. عبارت Administrative Tools را جستجو و سپس باز کنید. سپس Services را برگزینید. اکنون لیستی طولانی از خدمات با آیکون چرخ‌دنده در کنار نام آن‌ها را مشاهده خواهید کرد. سرویس Peer Networking Grouping and HomeGroup Provider را پیدا کنید، کلیک راست کرده و سپس گزینه شروع را برگزینید.

خطای ثبت‌نام پس از ارتقا سخت‌افزاری

اگر از نسخه واقعی و غیر کرک شده ویندوز استفاده می‌کنید، این بخش را مطالعه کنید.

ویندوز 7 از یک روش فعال‌سازی آنلاین استفاده می‌کند تا اطلاعات کلید ویندوز شما را در کنار پیکربندی کامپیوترتان در سرورهای مایکروسافت قرار دهد. سپس از آن اطلاعات به‌طور خودکار برای رد کردن هر کامپیوتر دیگری که تلاش کند آن کلید را به کار ببرد، استفاده خواهد کرد.

متأسفانه، بعد از ارتقا سخت‌افزاری، اگر مجبور به نصب مجدد ویندوز شوید، سیستم شما به دردسر خواهد افتاد. پیکربندی سیستم شما دیگر با آنچه مایکروسافت در اطلاعات ذخیره شده‌اش دارد مطابقت ندارد، بنابراین شما خطاهایی را دریافت خواهید کرد که می‌گویند نسخه ویندوز شما واقعی نیست.

عبارت Windows Activation را جستجو و سپس باز کنید. فعال کردن آنلاین را انتخاب کرده و کلید خود را وارد کنید. به‌احتمال زیاد، این کار موفقیت‌آمیز نخواهد بود، بنابراین به شما امکان فعال کردن از طریق تلفن داده می‌شود. یک شماره برای تماس و یک فیلد برای وارد کردن شماره‌هایی که داده شده از طریق خط تلفن خودکار به شما داده خواهد شد.

اگر این کار موفقیت‌آمیز نبود و به شما گفته شد که ویندوز شما نمی‌تواند فعال شود، تسلیم نشوید. پشت خط بمانید، تا به یک فرد واقعی وصل شوید که به‌احتمال زیاد از شما می‌پرسد که آیا از این سیستم‌عامل روی فقط یک سیستم استفاده می‌کنید. اگر بگویید بله، آن‌ها ویندوز شما را فعال خواهند کرد. اگر تماس قطع شد، دوباره تماس بگیرید، اما به دستورات خودکار پاسخ ندهید تا در نهایت به یک فرد واقعی وصل شود.

راست کلیک کردن باعث متوقف شدن Explorer.exe می‌شود

یکی از عجیب‌ترین مشکلات گزارش شده توسط کاربران ویندوز 7 متوقف شدن Explorer.exe با راست کلیک کردن برای منوی زمینه است.

این مشکل به‌طور معمول توسط یک گزینه خراب در منوی زمینه ایجاد می‌شود. ویندوز به شما اجازه نمی‌دهد که محتویات منوی زمینه را به‌طور مستقیم ویرایش کنید، اما یک ابزار رایگان به نام ShellExView وجود دارد که این قابلیت را دارد. آن را دانلود و نصب کنید.

برنامه را باز کنید. شما یک لیست از گزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد، اما فقط باید به گزینه‌های مربوط به منوی زمینه توجه داشته باشید، بنابراین گزینه‌ها را بر اساس نوع مرتب کنید. یک لیست طولانی از آیتم‌های منوی زمینه ظاهر می‌شود. هر کدام را که به طور مستقیم به ویندوز ارتباط ندارند، غیرفعال کنید. می‌توانید از طریق خواندن توضیحات هر آیتم بفهمید که آیا به ویندوز ارتباط دارد یا خیر.

حالا ShellExView را ببندید و کامپیوتر خود را مجدداً راه‌اندازی کنید. گزینه‌های غیرفعال شده در منوی زمینه دیگر ظاهر نمی‌شوند و مشکل دیگر نباید رخ دهد.

 

منبع: چطورپدیا